توصیف مختصر
سوابق تحصیلی
#
دوره
دانشگاه محل تحصیل
شهر محل تحصیل
کشور محل تحصیل
تاریخ فارغالتحصیلى
میانگین کل
1
دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی
دانشگاه تربیت مدرس
1389/11/10
فعالیت ها و عضویت های حرفه ای
#
عناوین عضویتهاى حرفهاى
توضیحات
1
عضو کمیته علمی هفدهمین همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران (برنامه درسی ابتدایی چالش ها و چشم اندازها
عضویت در کمیته علمی همایش ها - تهران - 1398 - 2019
2
همایش تولید محتوای الکترونیکی برای ریاضی و علوم در دوره دبستان و پیش از دبستان
عضویت در کمیته علمی همایش ها - تهران - 1401 - 2022
طرحهای تحقیقاتی
#
عناوین طرحهاى پژوهشى
مجریان
سازمان حامى
محل اجرا
وضعیت طرح
تاریخ تکمیل
1
اعتبارسنجی راهنمای برنامه درسی حوزه تفکر و حکمت
زهرا نیک نام
تکمیل شده
1395
2
اعتبارسنجی برنامه درسی حوزه تربیت و یادگیری تفکر و حکمت
زهرا نیک نام
تکمیل شده
1395
دانشجویان تحت راهنمایی
#
عنوان
افراد
1
بررسی تاثیر توسعه حرفه ای معلمان بر عملکرد علوم دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی بر اساس داده های تمیز 2011
ناهید طالبی
2
فرهنگ معلمی در مدارس عشایری کوچرو : مطالعه ای مردم نگارانه
داراب موسایی گله
3
رابطه دوزبانگی با پیشرفت سواد خواندن : یک مطالعه چند سطحی بر اساس داده های پرلز 2011
محمد شعبانی
4
عوامل موثر بر اجرای برنامه درسی پایه ششم ابتدایی:مطالعه کیفی فهم ویژگی های تغییر برنامه درسی
سهیلا جوزی پور
5
پرسشگری در کلاس درسی: مطالعه ای اکتشافی برای فهم تعاملات کلاس درس
شیرین فردیس تازه کند
6
بررسی ادراکات دانش آموزان دوره ابتدایی از علم و دانشمند
محمد مریدی
7
مطالعه کیفی برای فهم فرسودگی معلمان شاغل در دوره متوسطه
سمیه طاهری
8
فهم برنامه درسی سطح مدرسه: مطالعه موردی دبیرستان دخترانه فرهنگ
فریده چلوئی
9
چیستی و چگونگی تدریس و تعلیم در اندیشکده یقین، یک مطالعه موردی
مرتضی سحاب حمزه پور
10
بررسی تنوع فرهنگی درکلاس درس و تدریس حساس به آن مطالعه مردم نگارانه کلاس درس
طیبه صابری ایوری
11
ادراکات معلمان دوره ابتدایی از کار گروهی در کلاس موانع و مسائل
فاطمه قاسم ابادی
12
ارزشیابی پروژه های علمی دانش آموزان در دوره ابتدائی به روش خبرگی و نقد تربیتی آیزنر
پروانه سامعی
13
طراحی مواد برنامه درسی آموزش دهنده چشم اندازی نظری و تجربی به منظور پشتیبانی از معلمان فیزیک وارتقاء یادگیری آن
مهسا جلیلی هزاوه
14
طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی رشته مکاترونیک در آموزش های فنی - حرفه ای در آموزش و پرورش با رئیکرد آموزش استم(علوم،فناوری،مهندسی و ریاضی)
حمید یزدانی
15
توسعه شایستگی های اساسی در دانش آموزان پایه اول دبستان مطالعه کیفی براساس تعاملات معلم
فهیمه سادات یوسفی کنعانی
16
شناسایی تعاملات کلاس درس و تحلیل آنها از منظر نطریه انسان عامل به منظور ارائه دلالت هایی برای ارتقاء آموزش
بهناز بهادری
17
تاملات معلم درباره تدریس مهارتهای زبانی در کلاس چندپایه، پژوهشی روایی
عیسی احمدی
18
ارزشیابی برنامه درسی جدید فیزیک پایه یازدهم درعمل بر اساس خبرگی و نقد تربیتی ایزنر
فاطمه قاسمی
19
مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان برنامه درسی جدید و قدیم کارشناسی علوم تربیتی ، مقایسه ای به منظور تعیین عوامل موثر بر اجرایی برنامه در دانشگاههای تهران
امیر رویافر
20
مردم نگاری تجارب دانش آموزان ابتدائی در مدرسه دارای تنوع فرهنگی
یاسمن عباسی
21
واکاوی باورها و کنشهای حرفه ای آموزشگران رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان در زمینه دانش تربیتی-محتوایی و دلالت های آن برای تربیت معلم
نسرین مهدوی
22
مردم نگاری انتقادی تجارب دانش آموزان کورد پایه اول دبستان در مواجهه با گفتمان مدرسه
سارا احمدزاده
23
فهم تجارب برنامه ریزی درسی مدرسه محور؛ پژوهشی کیفی به روایت راهبر برنامه درسی مدرسه.
نجمه ترتیفی زاده
24
مسیر زندگی و توسعه حرفهای معلمان دوره ابتدائی
محمدامین فرهادی پور
25
واکاوی پروژه مداری در برنامه ویژه مدارس (بوم) در دوره دوم دبستان
احسان بدیعی راد
26
تحلیل دیدگاه های ذینفعان راجع به میزان اثربخشی آموزش مفهوم ارزشی کار در دوره دوم متوسطه
ناصر باقری کمال
27
رویکرد پداگوژیک به مساله از بر خواندن در نظام مدرسه ای مردم نگاری دو مدرسه ابتدایی
فاطمه رجب پورسواری
28
تحلیل مساله یادگیری مبتنی بر کار در آموزهای شغلی با تمرکز بر دانشگاه جامع علمی کاربردی
معصومه صادقی
29
مسیر زندگی و توسعه حرفهای معلمان دوره ابتدائی مطالعه کیفی
محمدامین فرهادی پور
30
تحلیل تطبیقی اهداف ساحت تعلیم و تربیت اقتصادی و حرفه ای با انتظارات و عملکرد ذینفعان دوره دوم متوسطه
ناصر باقری کمال
31
بررسی پاسخ های معلمان دوره دوم ابتدائی به پرسش های علمی دانش آموزان از منظر ماهیت علم؛ مطالعه ای مردم نگارانه
حمیده هورفر
32
تاریخ فرهنگی مدرسه در دوران پهلوی
رسول محمودی قهساره
33
تحلیل تجارب زیسته معلمان دوره ابتدایی به منظور بهبود مهارت پرسشگری دانش آموزان
علی اکبر چراغعلی زاده طالکوئی
34
تدوین و اعتبارسنجی پروتکل ارزشیابی تکوینی فعالیتهای پژوهش محور دانش آموزان به منظور کاربست در درس تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی
نگین میری خراسانی
35
طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی پرورش مهارت های تفکر در دوره ابتدایی
محمد فیض اللهی
36
واکاوی برنامه درسی اجرا شده تحلیل فرهنگی دوره دوم متوسطه
مینا مشاک
37
تحلیل فرهنگی انشای دانش آموزان دوره ابتدائی با تمرکز بر شیوه های استدلال آوری
فاطمه یوسفی یکتا
دانشجویان تحت مشاوره
#
عنوان
افراد
1
واکاوی ابعاد برنامه درسی مغفول مطالعات اجتماعی دوره متوسطه
معصومه بهرامی پور
2
آسیب شناسی برنامه درسی مدارس استثنایی ویژه نابینایان شهر تهران
حسن سواری
3
روش ترکیبی برای ارزیابی مدارس هوشمند بر اساس استاندارهای هوشمند سازی مدارس ایران
فاطمه فراهانی
4
تبیین تجربه های زیسته معلمان از اجرای برنامه درسی کار و فناوری در دوره اول متوسطه
معصومه شاهواری
5
بررسی همخوانی برنامه درسی اجرا شده و کسب شده ریاضی پایه هفتم دوره اول متوسطه
اعظم الملوک شیخ حسنی
6
طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی مبتنی بر رباتیک برای مقطع ابتدایی
رحیمه منصوری گرگر
7
طراحی و اعتبار سنجی الگوی برنامه درسی آغاز خدمت برای نو معلمان دوره ابتدایی با تاکید بر توسعه حرفه ای
منصوره ایران نژاد
8
الهام بخشی های قرآن کریم برای مدل مفهومی برنامه درسی
محمدحیدر یعقوبی
9
بازنمایی تجارب زیسته معلمان نسبت به قلدری دانش آموزان در دوره ابتدایی
حانیه خیرخواه آبکناری
10
ارزیابی کتاب تفکر و سبک زندگی متوسطه اول بر اساس رویکرد یادگیری پروژه محور
میرحسین موسوی گاوگانی
11
واکاوی باورهای نو معلمان و معلمان مجرب درباره تدریس ویادگیری از طریق معاملات
عقیل قاسمی خشاب
12
واکاوی اجرای برنامه ویژه مدرسه (بوم) در دوره دوم ابتدایی-
علی قلاوندی
13
شناسایی آثار برنامه درسی سایه در دوره دوم توسطه
مجمدجواد غلامی
14
بررسی اثر بخشی شیوه تدریس و محتوای آموزشی بر مهارت خواندن دانش آموزان پایه چهارم
الهام رستگارفرد
دروس ترم جاری
888 - روش ها و فنون تدریس - روز: شنبه - از ساعت 10:00 تا 12:00
839 - تعلیم و تربیت و نقش آن در توسعه - روز: شنبه - از ساعت 13:30 تا 15:30
604 - روش های تحقیق در علوم تربیتی - روز: شنبه - از ساعت 08:00 تا 10:00
602 - ارزشیابی و توسعه حرفه ای مدرسان در نظام های آموزشی - روز: یک شنبه - از ساعت 08:00 تا 10:00
843 - طراحی و تدوین برنامه درسی - روز: دوشنبه - از ساعت 13:30 تا 15:30
843 - طراحی و تدوین برنامه درسی - روز: دوشنبه - از ساعت 13:30 تا 15:30
851 - نظریه های یادگیری و الگوههای تدریس - روز: دوشنبه - از ساعت 08:00 تا 10:00
310 - روش تدریس علوم تجربی و اجتماعی - روز: یک شنبه - از ساعت 10:00 تا 12:00
دوره های درسی
#
عنوان درس
توصیف درس
سرفصل ها
دوره درسی
توضیحات
فایل
1
روش ها و فنون تدریس
دکتری
کد دانشکده:14کد گروه درسی:12کد درس:888گروه درس:01تعداد دانشجو:3تعداد واحد2روز:شنبهزمان شروع کلاس:10:00زمان پایان کلاس:12:00نام ساختمان:دانشکده جدید روانشناسینام کلاس:کلاس 117
2
تعلیم و تربیت و نقش آن در توسعه
کارشناسی ارشد
کد دانشکده:14کد گروه درسی:12کد درس:839گروه درس:02تعداد دانشجو:9تعداد واحد2روز:شنبهزمان شروع کلاس:13:30زمان پایان کلاس:15:30نام ساختمان:دانشکده جدید روانشناسینام کلاس:کلاس 117
3
روش های تحقیق در علوم تربیتی
کارشناسی ارشد
کد دانشکده:14کد گروه درسی:12کد درس:604گروه درس:01تعداد دانشجو:4تعداد واحد2روز:شنبهزمان شروع کلاس:08:00زمان پایان کلاس:10:00نام ساختمان:دانشکده جدید روانشناسینام کلاس:کلاس 104
4
ارزشیابی و توسعه حرفه ای مدرسان در نظام های آموزشی
کارشناسی ارشد
کد دانشکده:14کد گروه درسی:12کد درس:602گروه درس:01تعداد دانشجو:4تعداد واحد2روز:یک شنبهزمان شروع کلاس:08:00زمان پایان کلاس:10:00نام ساختمان:دانشکده جدید روانشناسینام کلاس:کلاس 145
5
طراحی و تدوین برنامه درسی
کارشناسی ارشد
کد دانشکده:14کد گروه درسی:12کد درس:843گروه درس:01تعداد دانشجو:13تعداد واحد2روز:دوشنبهزمان شروع کلاس:13:30زمان پایان کلاس:15:30نام ساختمان:دانشکده جدید روانشناسینام کلاس:کلاس 119
6
طراحی و تدوین برنامه درسی
کارشناسی ارشد
کد دانشکده:14کد گروه درسی:12کد درس:843گروه درس:01تعداد دانشجو:13تعداد واحد2روز:دوشنبهزمان شروع کلاس:13:30زمان پایان کلاس:15:30نام ساختمان:دانشکده جدید روانشناسینام کلاس:کلاس 119
7
نظریه های یادگیری و الگوههای تدریس
کارشناسی ارشد
کد دانشکده:14کد گروه درسی:12کد درس:851گروه درس:01تعداد دانشجو:7تعداد واحد2روز:دوشنبهزمان شروع کلاس:08:00زمان پایان کلاس:10:00نام ساختمان:دانشکده جدید روانشناسینام کلاس:اتاق شورا
8
روش تدریس علوم تجربی و اجتماعی
کارشناسی
کد دانشکده:14کد گروه درسی:12کد درس:310گروه درس:01تعداد دانشجو:20تعداد واحد2روز:یک شنبهزمان شروع کلاس:10:00زمان پایان کلاس:12:00نام ساختمان:دانشکده جدید روانشناسینام کلاس:کلاس 145
کارگاههای برگزار یا تدریس شده
#
عناوین کارگاهها و دورههاى آموزشى
سازمان برگزار کننده
محل برگزارى
تاریخ برگزارى
1
برگزیده پنجمین دوره جشنواره بین المللی فارابی
جشنواره فارابی
کتابهای منتشر شده
#
عنوان
نگارندگان/مترجمان
ناشر
سال چاپ
1
فرهنگ های برنامه درسی - Cultures of Curriculum
محمود مهرمحمدی, زهرا نیک نام, مرجان میرشمشیری, علی زند, عظیمه خاکباز, لطفعلی عبادی, آمنه احمد, سعید شفیعی, نرگس سجادیه, سپیده نوروزی
سمت
1399
2
مدرسه ما تقدیم می کند راهنمای عمل برنامه ویژه مدرسه (بوم)
آمنه احمدی, محمود امانی طهرانی, سعیده باقری, زهرا نیک نام
شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران
1397
3
برنامه درسی نظرگاه ها، چشم اندازها و رویکردها (ویراست سوم) - curriculum theories, perspectives
محمود مهرمحمدی, زهرا نیک نام
سمت
1396
مقالات چاپ شده
#
عنوان
نگارندگان
عنوان مجله
سال انتشار
1
A Comparative Study of Integrated STEM Curriculum in Finland, Singapore and the United States to Provide Recommendations for Iranian Curriculum Planners
Maryam Rezaee, Seyed Mohammad Reza Imam Jomeh, Gholam ali Ahmadi, Ali reza Assareh, Zahra Nik Nam
Iranian Journal of Comparative Education
2022
2
Evaluation of co-existence' as an Educational Value at the Intended level of the Lebanese Curriculum
Kojok Mohammad Bagher, Ebrahim Talaee, mahmood Mehrmohammadi, Zahra Nik Nam
Arab Journal for Scientific Publishing (AJSP)
2020
3
Critical thinking skills of undergraduate students of educational sciences at Tehran universities
Amir Royafar, Zahra Nik Nam
Utop?a y Praxis Latinoamericana
2019
4
Teacher and curriculum materials application a schem for understanding curriculum enactment in classroom
Mahsa Jalilyhezave, Zahra Nik Nam, Majid Aliasgari, Mahmoud Amani Tehrani
2019
5
توصیف تجربه دانش آموزان کورد پایه اول در مواجهه با گفتمان مدرسه
سارا احمدزاده, زهرا نیک نام, نعمت الله فاضلی
مطالعات برنامه درسی
1402
6
واکاوی تعاملات معلم-شاگردی در کلاسهای درس از منظر نظریه انسان عامل
بهناز بهادری, زهرا نیک نام, نعمت الله موسی پور, خسرو باقری
مطالعات برنامه درسی
1402
7
واکاوی کنش حرفه ای آموزشگران رشته آموزش ابتدائی دانشگاه فرهنگیان
نسرین مهدوی, زهرا نیک نام, محمد عطارن, نعمت الله موسی پور
نظریه و عمل در برنامه درسی
1402
8
طراحی الگوی مفهومی جهت واکاوی برنامه درسی اجرایی کلاس، از منظر نظریه انسان عامل
بهناز بهادری, زهرا نیک نام, نعمت الله موسی پور, خسرو باقری نوع پرست
پژوهش در برنامه ریزی درسی
1402
9
تحلیل پژوهش های ایرانی قلمرو برنامه درسی آموزش علوم تجربی با تمرکز بر ماهیت علم
حمیده هورفر, زهرا نیک نام, مجید ملکان, عفت عباسی
نظریه و عمل در برنامه درسی
1402
10
طراحی چارچوب مفهومی جهت واکاوی برنامه درسی اجرایی در کلاس، از منظر نظریه انسان عامل
بهناز بهادری, زهرا نیک نام, نعمت الله موسی پور, خسرو باقری نوع پرست
پژوهش در برنامه ریزی درسی
1402
11
مفهوم سازی برنامه درسی تربیت جنسی با تاکید بر نقش خانواده مدرسه
زهرا حجازی, مصطفی قادری, علیرضا صادقی, پروین صمدی, زهرا نیک نام
پژوهش های برنامه درسی
1401
12
ارزشیابی برنامه درسی جدید فیزیک در عمل: پژوهشی بر اساس خبرگی و نقد تربیتی آیزنر
فاطمه قاسمی, مجید علی عسگری, زهرا نیک نام, محمود امانی طهرانی
مطالعات برنامه درسی
1401
13
طراحی و اعتباربخشی الکوی برنامه درسی آغاز خدمت برای نومعلمان دوره ابتدائی با تاکید بر توسعه حرفه ای
منصوره ایران نژاد, نعمت الله موسی پور, مجید علی عسگری, زهرا نیک نام
مطالعات برنامه درسی
1401
14
شناسایی و بررسی مولفه های دانش شخصی پداگوژی محتوای آموزشگران رشته آموزش ابتدائی دانشگاه فرهنگیان
نسرین مهدوی, زهرا نیک نام, محمد عطاران, نعمت الله موسی پور
برنامه ریزی درسی نظریه و عمل (نظریه و عمل در برنامه درسی )
1400
15
مردم نگاری
زهرا نیک نام
دانشنامه ایرانی برنامه درسی
1400
16
پژوهش مردم نگاری
زهرا نیک نام
دانشنامه ایرانی برنامه درسی
1400
17
سنتزپژوهی مولفه ها و کنشگران برنامه درسی تربیت جنسی خانه-مدرسه
زهرا حجازی, مصطفی قادری, علیرضا صادقی, پروین صمدی, زهرا نیک نام
فصلنامه پژوهش های تربیتی
1400
18
مبانی سیاسی برنامه درسی
نعمت الله فاضلی, زهرا نیک نام
دانشنامه ایرانی برنامه درسی
1399
19
طراحی الگوی مفهومی برنامه درسی تلفیقی استم (علوم، فناوری، مهندسی، ریاضی) در دوره ابتدائی
مریم رضایی, محمد رضا امام جمعه, غلامعلی احمدی, علیرضا عصاره, زهرا نیک نام
مطالعات برنامه درسی
1399
20
واکاوی نیازهای آغازخدمت نومعلمان آموزش ابتدایی: چالش های ناهمساز
منصوره ایران نژاد, مجید علی عسگری, نعمت الله موسی پور, زهرا نیک نام
مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
1398
21
مجله پژوهش انتقادی در برنامه درسی و آموزش
زهرا نیک نام
دانشنامه ایرانی برنامه درسی
1398
22
مبانی فرهنگی برنامه درسی
زهرا نیک نام
دانشنامه ایرانی برنامه درسی
1398
23
تبادلات بینافرهنگی در بینالمللی شدن آموزش عالی؛ تجارب دانشجویان دکتری خارجی شاغل به تحصیل در ایران
زهرا نیک نام
تحقیقات فرهنگی ایران
1398
24
جستاری در طراحی الگوی مفهومی برنامه درسی: رویکردی سنتزپژوهانه
محمدحیدر یعقوبی, مجید علی عسگری, عفت عباسی, زهرا نیک نام
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
1398
25
ماهیت و منطق برنامه درسی رباتیک تربیتی در دوره ابتدایی
رحیمه منصوری گرگر, علی حسینی خواه, مینو عالمی, زهرا نیک نام
فناوری آموزش
1398
26
دو راهی زودهنگام
زهرا نیک نام, رضا برزگر یاری
رشد مدرسه فردا
1397
27
کاربرد فاوا در آموزش علوم و فناوری
زهرا نیک نام
دانشنامه ایرانی برنامه درسی
1397
28
واکاوی ابعاد برنامه درسی مغفول مطالعات اجتماعی پایه هفتم متوسطه
معصومه بهرامی پور, مرجان کیان, زهرا نیک نام
تعلیم و تربیت
1396
29
کار و فناوری تجربه زیسته معلمان
معصومه شاهواری, مرجان کیان, زهرا نیک نام
برنامه ریزی درسی نظریه و عمل (نظریه و عمل در برنامه درسی )
1395
مقالات ارایه شده
#
عنوان
نگارندگان
مشخصات کنفرانس
سال برگزارى
نوع ارائه
1
دانش آموزش محتوا (پی سی کی) در آموزش فیزیک
زهرا نیک نام
دومین همایش ملی آموزش فیزیک - ایران
1399/03/22
شفاهى
2
برنامه درسی، نظرگاه ها، رویکردها و چشم اندازها کتاب درسی دانشگاهی و نقش آن در تکوین رشته برنامه ریزی درسی در ایران
زهرا نیک نام
آئین نکودشت استاد محمود مهرمحمدی - ایران
1397/11/13
شفاهى
3
حق آموزش کودکان در مناطق حاشیه نشین هست ها و باید ها
زهرا نیک نام, یاسمن عباسی
پانزدهمین همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، تربیت شهرودی - ایران
1396/12/16
شفاهى